Top

A jógázó idősek okosabbak?

98jogi

A jógázó idősek okosabbak?

Erre volt kíváncsi egy amerikai kutatócsoport, hogy ez az állítás megállja-e a helyét, ezért hat hónapon keresztül figyeltek jógázó 65-85 éves, egészséges nőket és férfiakat. A megfigyelés eredménye, hogy az életminőségük sokat javult, de ennél még sokkal több is kiderült.
 
Sri K. Pattabhi Joistól, az astanga jóga rendszerének atyjától tudjuk, hogy jógát bárki gyakorolhat: öreg és fiatal, beteg és egészséges, erős és gyenge. (Kivéve a lustákat, ők nem tudnak jógát gyakorolni.) Ez a megállapítás Guruji hosszú évtizedes tapasztalatára épült, olyan mély és intenzív oktatói és gyakorlói ismeretanyagra, aminek egy-egy kutatás nyilván soha nem érhet a nyomába. A modern tudomány mégis igazolni látszik, hogy a jóga gyakorlása az idősebbek számára is rendkívül hasznos.
 
Egy 2004-es kutatás például azt vizsgálta, hogy a jógának van-e bármilyen hatása a 65 év felettiek kognitív képességeire. Kognitív funkciónak hívunk minden megismerési és gondolkodási tevékenységet, mint például a figyelem, az emlékezet, a számolás, a tanulás, a tervezés, stb.
 
A kutatást kilenc szerző jegyzi, és az Amerikai Neurológiai Akadémia (American Academy of Neurology) előtt prezentálták, tehát valóban érdemes elolvasni az eredményeit. A kutatás alanyai hat hónapon keresztül gyakoroltak hatha jógát, a kutatók pedig folyamatosan monitorozták a jóllétüket, a testük állapotát, figyelték, hogy mennyire fáradtak, milyen a hangulatuk, milyennek értékelik a saját életminőségüket.
 
A kutatás keretein belül volt egy csoport, aminek a tagjai hatha jógát gyakoroltak (otthon és vezetett foglalkozásokon), egy másik, akik csak sétáltak, és egy kontrollcsoport, aminek a tagjai élték a megszokott életüket.
 
Akik rendszeresen jógáztak, fél év után jelentős fejlődést értek el a fizikai képességek terén: javult az egyensúlyérzékük, megerősödtek, miközben hajlékonyabbá is váltak. Energikusabbak lettek, javult a közérzetük, ritkábban panaszkodtak fáradtságra. Bár ebben a kutatásban nem látták bizonyíthatónak, hogy kognitív képességeik is javultak, az nyilvánvalóvá vált, hogy mind a kontrollcsoportnál (megszokott életüket élők), mind a sétálósoknál erősebbek, kiegyensúlyozottabbak lettek, és valódi, mérhető életminőség-javulást értek el.
 
Ugyanakkor a hosszútávú jógagyakorlás során olyan technikákat lehet elsajátítani, ami biztosan támogatja a kognitív képességeket – állítják a tanulmány szerzői. Egyrészt a rosszkedv, a depresszió és a stressz rontják a kognitív funkciókat, a hatha jóga pedig segít a stressz kezelésében, így nyilvánvalóan előnyösen hat erre a az általános szellemi képességekre is. Ráadásul a jóga erősíti a testtudatot, és megtanítja, hogyan lehet a légzésre, különböző izomcsoportokra, testrészekre fókuszálni, így általánosabb képességeket (attentional abilities) fejleszt. Összefoglalva: a kutatók azt állítják, hogy bár nem sikerült számokkal is alátámasztaniuk az idősek “okosodását” a jóga gyakorlása által, meggyőződésük szerint ez mégis egyértelmű. Az idő és a tapasztalat pedig várhatóan őket fogja igazolni.
 
 
Szerző: Braun Anna
Fotó: Independent

Anna Braun
No Comments

Post a Comment