Top

Balerina és jógi

kitti1

Balerina és jógi

Részlet egy rendhagyó interjúból a balerinából lett jógival: Palman Kittivel.

 
 
Palman Kitti a Pécsi Balett és a Szegedi Kortárs Balett korábbi tagja, jelenleg a szegedi Mandala Jóga Stúdió alapítója, vezetője és jóga oktatója megosztotta velem a nézeteit arról, mit is jelent az életében a balett és a jóga.
 
Tizennégy évesen kezdett táncolni a Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakközépiskola diákjaként és a mai napig úgy érzi, hogy a legjobb döntés volt, amit az édesanyja valaha is meghozott érte, hogy beíratta abba az iskolába. Az oktatás részét képezte a balett, az improvizáció, a kortárs tánc, a néptánc, különböző akrobatikus technikák és a nyújtás.
 
Kitti: Igazán nagyon szép öt év volt.
 
Amit egy táncosban a legfontosabbnak tart az, hogy megtanuljon nap, mint nap engedelmes és alázatos lenni a testével és a tanárával szemben.
 
Profi táncosként sok helyen megfordult: egy évig a Pécsi Balett tagja volt, majd tíz évet töltött a Szegedi Kortárs Balett keretein belül. Ez alatt a tíz év alatt különböző helyszíneken lépett fel a társulattal olyan darabokban, mint a Carmina Burana, a Tavaszi áldozat, a Semmi és soha, A csodálatos mandarin és a Carmen. Járt Európától Israelig, Mexikóban, Kínában és Egyiptomban. Huszonhat éves korában kezdte érezni, hogy a térdei egy kicsit több pihenést igényelnek és pont ebben az időszakban találkozott a jógával is, amivel kapcsolatban azt érezte, hogy „szerelem volt első látásra.”
 
Kitti: Nekem ez nem munka, egyszerűen csak önmagam vagyok.
 
Így érez, jógagyakorlás közben. Amikor megkértem, hogy hasonlítsa össze hogyan hatott rá a balett és a jóga, mozgás közben adott választ:
 
Kitti: A balett vagy a kortárs táncosoknak nagyon sok feszültség keletkezik a csípőjük hátsó részében, mert ezekben a mozgásformákban a kifelé fordított testhelyzetek a leggyakoribbak, így a táncosok ezekhez szoknak hozzá. Ezért sok esetben jógázás során is nehézzé válik a számukra az ellenkező irányba nyújtani. A táncosok egyéb módszerekkel igyekeznek ezt kompenzálni. Az én esetemben a vállaim nem voltak elég erősek és hajlékonyak, de a jóga segített ezt a testrészemet fejleszteni.
 
Ám a jóga balettra tett felemelő hatása nem csak a testben, hanem a testhez való viszonyban is megnyilvánul.
 
Kitti: Jógázás közben nem kell senkinek sem megfelelni, csak magadnak gyakorolsz és nem egy közönségnek. A jóga nem más, mint fókusz. Fókusz a belső világunkra. Volt idő, amikor napi négy-hat órát is jógagyakorlással töltöttem. Ez egy belső utazás az érzéseid világába, ez már nem is hétköznapi, hanem egyfajta „különleges” létezés. Vannak pillanatok, amikor felteszed magadnak a kérdést, hogy ez vajon még mindig a valóság? Nem ijesztő, csak egyedülálló érzés ez, amikor tudod, hogy minden rendben van.
 
A táncban is előfordulnak hasonló elvarázsolt vagy transzszerű pillantok előadások és próbák folyamán. Kitti minden nap jógázik és minden gyakorlás egy új tapasztalás a számára.
 
Szabadidejében szeret filmeket nézni, különösen Woody Allen munkáit kedveli, mert azokat a hétköznapi élet ihlette, szívesen olvas romantikus regényeket és jógával kapcsolatos könyveket. Meglepő módon, amikor megkérdeztem milyen szakterület érdekelné, ha nem lenne képzett táncos, a válasza a jóga volt. Számára ez több mint egy edzésforma, sokkal inkább egészségtudatosság. Az egyes emberek kedvenc ászanái sokat elárulnak róluk. Kitti kedvencei állandóan változnak: hosszú ideig a Sirsasana, vagyis a fejenállás volt, most pedig a pillangótartás, vagyis a Baddha Konasana.
 
 
Szerző: Qingli Cao
Az angol eredetiből fordította: Dobó Zsuzsa
Fotó: Török Ildikó

 

admin
No Comments

Post a Comment