Top

FASCIA – A régi ismerős, amiről eddig nem tudtunk semmit

fascia_cikk

FASCIA – A régi ismerős, amiről eddig nem tudtunk semmit

A fascia, vagy más néven kötőszövet, behálózza a testünket, meghatározza a formánkat, ott van a csontjainkban, izmainkban, és nem túlzás azt állítani: minden porcikánkban. Ahogy a tudomány figyelme a titokzatos kötőszövetre terelődött, megjelentek új mozgásirányzatok, amelyek kifejezetten a fascia szempontjából vizsgálják a mozgatórendszert.
 
Akkor eddig nem mozgattuk a fasciát?
 
Dehogynem. A nap alatt nincs új, de az emberi testben még rengeteg minden van, amiről alig tudunk valamit. Mindig, minden mozgásunkban részt vesz a kötőszövet, lehetetlen is lenne mozogni nélküle. A járást, futást, és egyéb dinamikus mozgásokat nagy mértékben meghatározza kötőszöveti hálózatunk rugalmassága. Az újdonságot tehát nem a fascia mozgása jelenti, hanem az, hogy most már erre is figyelünk a mozgásunk során.
 
Elasztikus
 
A mozgás szempontjából nagyon fontos, hogy a fascia elasztikus, azaz rugalmas. Ez nem csak azt jelenti, hogy nyújtható, hanem azt is, hogy tárolja és leadja a mozgás során keletkező energiát. Kicsit úgy működik, mint a gumiszalag a csúzliban: kilövés előtt az izmaiddal kell megnyújtanod a gumiszalagot, a lövedéket viszont nem a karod ereje, hanem a gumiszalagban tárolt energia, azaz az elasztikus összehúzódás repíti messze. Ezt az elasztikusságot használjuk mindennapi mozgásaink során, többek közt járásnál és futásnál, de használjuk dobásnál, rúgásnál, és ízületeink védelmében is szerepet játszik: egy rossz lépésnél például „visszalöki” a bokát a középhelyzetbe, és ezáltal segít a szalagszakadás megelőzésében. Egy biztos: a mozgatórendszer akkor egészséges, ha erős, mozgékony és rugalmas. Az erő és hajlékonyság önmagában kevés a biztonságos és hatékony mozgáshoz.
 
Plasztikus
 
A kötőszövet másik fontos tulajdonsága, hogy plasztikus, azaz minőségében és hosszában meg tud változni. Ebből a szempontból olyan, mint egy nejlonzacskó, amit ha hirtelen megrántasz, elszakad, de ha lassan húzod, akkor megnyúlik és hullámos marad, nem ugrik vissza az eredeti formájára. Az egyoldalú, tartós terhelések, a nem megfelelő mozgás vagy túl erős nyújtások megváltoztatják a kötőszövetet, nagy mértékben csökkenthetik a rugalmasságát, ami pedig sérülékennyé teszi a mozgatórendszert. A fascia adaptív, tehát változik és alkalmazkodik a rendszeres mozgásokhoz. Szokásaink beleíródnak a testtartásunkba, formálják a kötőszövetet – annyira, hogy egy ülő életmódot folytató embernél sokszor a comb hátulsó oldalán lévő szöveteken érezni, hova esik a szék széle a munkahelyén.
 
Mit jelent ez a mozgásban?
 
Az elasztikusság és a plaszticitás figyelembevétele nem feltétlenül jelenti, hogy más gyakorlatokat kell végezned jógázás közben. Valószínűleg ugyanúgy fogsz gyakorolni továbbra is, de egy új nézőponttal gazdagodva. A nyújtásban keresni fogod az erőt, az erőben pedig a mozgásterjedelmet. Az ászanák nem különülnek el erő- és nyújtógyakorlatokra, hanem az erő, a hajlékonyság és a rugalmasság tökéletes együttesét jelentik a mozgásban.
 
Miután tanultam a fasciáról, a mozgás számos dimezióját fedeztem fel újra. Rájöttem jónéhány ösztönös mozdulatom okára, a megérzések helyett egy objektív rendszert kaptam, egy olyan tudást, ami ugyan benne volt a testemben, előttem mégis rejtve volt.
 
A fascia az egyik legjobb dolog, ami mostanában történt a jógagyakorlásommal.
 
 
Szerző: Pápa Gyöngyvér
Fotó: Nyul Zsuzsa
 
 
 
 
fascial_terapia

Gyöngyvér Pápa
No Comments

Post a Comment