Top

Gerincjóga 60+

sarka60

Gerincjóga 60+

Az idősödés rengeteg vitathatatlan előnnyel jár: bölcsebbé válunk, érettebben gondolkodunk, megértettük, mi fontos és mi kevésbé az számunkra a világon. Kutatások bizonyították, hogy nem lassul a gondolkodásunk az idő múlásával, csak átstrukturálódik, kevesebb információt és több összefüggést “raktároz” az agy. Ugyanúgy képesek vagyunk fejlődni és tanulni is. Az idősödés sok előnye mellett mégis sokak számára nehezen megélhető, hiszen a fizikum gyengülését hozza. Viszont egyáltalán nem mindegy, milyen gyorsan és mennyi idő alatt.
 
Általában az időseknek
 
Sokkal nehezebb az életük, ha pluszsúly van rajtuk. Pedig a 65 év feletti embereknek sajnos több mint a harmada elhízott (ez egy amerikai adat, de a hazai sem lehet ennél rózsásabb).
 
Nagyobb az esélyük arra, hogy diabéteszesk legyenek, valamilyen, a keringéssel összefüggő betegségük legyenk, vagy arra, hogy rákbetegek legyenek. Nagyobb az aránya a mozgásrendszeri betegségeknek is, mint például a csontritkulás.
 
Nehezebb megküzdeniük a lelki problémákkal: többen válnak depresszióssá, szorongóvá, vagy másképp érzik rosszul magukat a bőrükben. Nem beszélve a komolyabb memóriazavarokról, és az ebből eredő identitásproblémákról. Az Alzheimerben szenvedők aránya 65 év felett 5 évente megduplázódik az idősek körében.
 
Rengeteg technika van azonban, amelyekkel az öregedés negatív hatásait tompíthatjuk: az egyik legkomplexebben működő ezek közül a jóga, hiszen egyszerre tréningezi a testet és az elmét.
 
Miért a jóga?
 
Mert fejleszti az egyensúlyt és a stabilitást.
Mert támogatja a flexibilitást és az ízületek egészségét.
Mert megtanítja a helyes légzést.
Mert csökkenti a magas vérnyomást. (Erre itt egy tanulmány)
Mert csökkenti a szorongást.
Mert támogatja a jelenlétet, a flow élményt.
 
Miért Gerincjóga?
 
A hagyományos hatha jóga ászana-eszköztára alapvetően egészséges fizikumú emberek számára van kitalálva. Fókusza az ászanán keresztül elérhető koncentrált figyelem-vezetés, nem a “biztonságos” ászana kivitelezése. Pedig a biztonság, a sérülések elkerülése 60 év felett még fontosabb, mint korábban.
 
A Gerincjóga azonban nyugati életmódhoz szokott emberek számára, gyógytornászokkal együtt fejlesztett mozgásrendszer, amely a jóga különleges eszköztárát használja a fizikai test és az idegrendszer egészségének helyreállítására. Kezdő szinten elsődleges szerepe a prevenció, az egészségmegőrzés. Miközben szisztematikusan fejleszti a teljes fizikumot, kiegészíti és hatékonyan támogatja az egyéni gyógyító eljárásokat is.
 
A kezdő Gerincjóga három fő területe: a tartásjavítás, a helyes légzés és a stresszoldás, azaz a relaxációra való képesség. És e három fókusz már elegendő ahhoz, hogy az idősödő emberek legjellemzőbb problémáiban javulást lehessen elérni.
 
 
Szerző: Braun Anna
Fotó: Nyul Zsuzsa

Anna Braun
No Comments

Post a Comment