Top

Kumbhaka – a jógi titkos fegyvere

ger_uddhijana1100

Kumbhaka – a jógi titkos fegyvere

“Miután a jógi az ászanák gyakorlásával megerősítette és rugalmassá tette a testét, majd elsajátította a ki- és belégzés különböző technikáit, illetve tapasztalatokat szerzett a teljes jógalégzés, az udzsájí pránajáma és a váltott orrlyukas légzés terén, tapasztalt vezető felügyelete alatt belekezdhet a kumbhakával való megismerkedésbe.”*
 
A kumbhaka a légzés visszatartását, azaz kilégzés után a légzés kint tartását, belégzés után a légzés bent tartását jelenti. Kumbhakát a három fő bandha egyenkénti vagy együttes aktiválásával hozhatunk létre.
 
A három fő bandha
 
1. Múla bandha – a gát izomzatának finom kontrakciója és felfelé szívása, amivel megtámasztjuk a medence szerveit, illetve energetikai szempontból elindíthatjuk a kundalíni felemelkedését és lezárjuk az energia lefelé áramlását
 
2. Uddhijána bandha – a rekeszizom felemelése és ezzel a belső szervek felszívása, amivel aktiváljuk a gerinc körüli izmokat és a fasciális (kötőszöveti) hálót, ezzel megtámasztva a gerincet, illetve energetikai szempontból az alsó három csakrától a felső három csakra felé irányítjuk az energia áramlását
 
3. Dzsalandhara bandha – a gégefő finom felemelésével aktiváljuk a gerinc nyaki szakaszának izomzatát és a fasciális (kötőszöveti) hálót, illetve energetikai szempontból lezárjuk az energia felfelé áramlását
 
Báhja kumbhaka – a légzés kint tartása
 
Ülj le egyenes háttal keresztezett lábú ülésbe, és végezz három teljes jógalégzést. Az utolsó kilégzés legyen teljes, kissé előre is dőlhetsz hozzá, hogy minél kevesebb levegő maradjon a tüdőben. Anélkül, hogy belélegeznél, szorítsd össze a gát körüli izmokat, a köldököt húzd befelé és fölfelé, szorítsd le az állat, ezzel elzárva a levegő útját, majd lassan egyenesedj ki. A hasban keletkezzen vákum, engedd, hogy beszippanjon a has. Ellenőrizd, hogy a gát körüli izmok erősen összeszorítva maradjanak, az áll pedig erősen leszorítva a mellkashoz, amennyire a nyak engedi. Figyeld a keletkező érzeteket addig, amíg a póz kellemetlenné nem válik, utána ismét hajolj előre, préseld ki a maradék levegőt, ezzel oldva a bandhákat, majd lassan belélegezve egyenesedj ki. Pihenj, amíg jólesik, majd ismételd meg még kétszer a gyakorlatot.
 
Antara kumbhaka – a légzés bent tartása
 
Ülj le egyenes háttal keresztezett lábú ülésbe, és végezz három teljes jógalégzést. Az utolsó belégzés legyen majdnem teljes, de ne szívd pattanásig a tüdőd. Anélkül, hogy kilélegeznél, szorítsd össze a gát körüli izmokat, és óvatosan hajtsd előre a fejet, elzárva a levegő útját felfelé. Ne feszíts rá a levegővel teli tüdőre, csak puhán tarts ellen a nyomásnak, ami a tüdőben keletkezett. Ellenőrizd, hogy a gát körüli izmok erősen összeszorítva maradjanak, az áll pedig erősen leszorítva a mellkashoz, amennyire a nyak engedi. Figyeld a keletkező érzeteket addig, amíg a póz kellemetlenné nem válik, utána lassan emeld az állat, old a torokzárat, és nagyon óvatosan, hosszan lélegezz ki. Pihenj, amíg jólesik, majd ismételd meg még kétszer a gyakorlatot.
 
Természetesen ez csak a bevezető gyakorlat – a kumbhakáknak számtalan verziója ismert, ennél sokkal erőteljesebb vagy elmélyültebb is lehet. Haladó szinten össze lehet kötni a váltott orrlyukas légzéssel és minden ki – és belégzés után hosszú kumbhakát tartani. Ezzel azonban csak azok kísérletezzenek, akiknek a fizikai teste és az idegrendszere már felkészült, ezt pedig csak egy tapasztalt vezető képes eldönteni.
 
A helytelenül végzett fizikai gyakorlás számos problémát, sérülést okozhat a testben, ugyanígy, a helytelenül végzett légzőgyakorlatok problémákat okozhatnak az idegrendszerben. Nem lehet eléggé hangsúlyozni a megfelelő vezető fontosságát, aki saját tapasztalatai alapján képes irányítani a fokozatos fejlődést. A kumbhaka haladó jógagyakorlat, csak többéves felkészülés után szabad elkezdeni a gyakorlását!
 
A kumbhaka megfelelő gyakorlása kiegyensúlyozza az elmét, erős, nyugodt, stabil idegrendszert eredményez. Az ászanák gyakorlása után tapasztalt mély belső béke és derű fokozottan tapasztalható, és hosszabb ideig megmarad. Fontos lépés lehet a meditáció felé vezető úton, főleg azok számára, akik hajlamosabbak depresszióra, idegességre, vagy stresszes életet élnek.
 
 
 
Szerző: Németh Gergő
Fotó: Lukácsi Ákos
 
*Az idézet a készülő “Az urbán jógi lámpása” című műből származik

Németh Gergő

Meggyőződésem, hogy a jóga az egyik legjobb dolog, amit tehetünk magunkért és másokért!

No Comments

Post a Comment