Top

„Nincs tanítás, nincs tanító, nincs tanítvány.” Egy radikális mester

poonja.4

„Nincs tanítás, nincs tanító, nincs tanítvány.” Egy radikális mester

A századvég egyik legnagyobb hatású indiai mestere H. W. L. Poonja (magyaros átírásban Harivans Lál Púndzsa) vagy ahogy követői nevezték, Papaji (Pápádzsí) volt. Az alábbi részletek egy vele készült interjúból származnak, 1993-ból:

 

Sankara azt állította, hogy tanítását egy fél versben össze tudná foglalni. Ha Neked egy vagy két mondatban kellene összegezni tanításodat, melyek lennének azok?

 

Nincs tanítás, nincs tanító, nincs tanítvány.

 

Akkor mit csinálunk ma itt?

 

Felfedezzük, kik vagyunk. Ha bármilyen tanítás érdekel, akkor el kell hagynod az otthonodat. Az erdőbe kell vonulnod, a Himalájában egy központot vagy egy barlangban élő tanítót keresned, és ha már megtaláltad őt, meg kell tagadnod a régi életedet, a családodat, és vele kell maradnod. Mit fog ő tanítani neked? Valamiféle tanítást csupán, amit a saját gurujától tanult, vagy amit könyvekben olvasott. Tehát bármi, amit tanítani próbál neked, a múltból származik. Bármilyen általa adott tanítás az elméjéből való, és ha te egy tanítást fogadó tanítvány vagy, azt az elméddel kell majd megértened.

Nem kerülheted ki az elmét, ha ez a felállás tanítót, tanítást és tanítványt foglal magában. Minden, ami az elméhez tartozik, múlt. Ha a tanító a tanítását könyvekből szerzi, az a múltból származik.

Amit én teszek, azt nem nevezem tanításnak. Azt mondom az embereknek: Maradj csendben! Ne rohanj egyetlen tanító, egyetlen tanítás, egyetlen szándék, egyetlen eszme és egyetlen elképzelés után sem! Bármilyen is legyen az életformád – élhetsz családi életet, lehetsz katona vagy üzletember –, ugyanazt mondom neked: Maradj csendes, és térj ki minden eszme és elképzelés elől!

Milyen tanításra van szükséged? Ha egy tanító keresésére akarsz indulni, el kell hagynod az egyik helyet, hogy valahová máshová menj. Mit kapsz azáltal, ha egyik helyről a másikra, Vancouverből Lakhnaúba utazol?

 

Azt mondod: „Légy csendes!” Ez szíven üt engem, mintha azt mondanád valakinek, hogy hagyja abba a lélegzést.

Az ember múltjának a teremtménye. A Dhammapada szerint: „Az ember olyan, amilyenné tettei és gondolatai teszik.” A legtöbbünknek – olyan szabályok közé szorított embereknek, amelyek a múltból erednek – nem könnyű ettől elmenekülni, ezt megtagadni. Nincs valami, amit az ilyen helyzetben lévőknek mondani tudnál?

 

Az egész világegyetemben minden múlt. Múlt a teremtés, a bolygók és a csillagok. Még maga a Teremtő is múlt.

Némely hindu filozófia szerint Brahmá, a Teremtő teremti a világegyetemet, és ha már egyszer megteremtette, gondoskodnia kell minden lényről, akit teremtett, így Visnu, a Fenntartó válik belőle. Majd amikor elérkezik a világegyetem pusztulásának ideje, Siva, a Pusztító lép színre. Honnan ered a teremtés, a fenntartás és a pusztítás mindezen fogalma? Ki teremtette a Teremtőt?

Amikor ezen a világon bármiről beszélsz, azt vissza tudod vezetni a Teremtőig. De ki teremtette a Teremtőt?

 

A szabadság iránti vágyódás önmagától jelenik meg? Az embernek nem kell először a szabadság lehetőségéről egy megbízható forrásból hallania?

 

A vágyódás már jelen van. Jelen lévő, de te elfeded azt az elképzeléseiddel: „Ez a Véda ezt meg ezt mondja”, „Létezik egy Teremtő, akit Brahmának hívnak.”

 

Ezeknek az elgondolásoknak semmi hasznuk nincs? És ha így van, miért tanítják őket?

 

A tanító megtanítja neked ezeket a dolgokat, de ha már magadévá tetted őket, azt fogja mondani: „Ez nem a végső tanítás.” A Védák mindenféle spirituális témáról írnak, de ugyanezek a Védák beismerik, hogy a végső Igazságról nem lehet beszélni. Azt mondják: „Néti-néti.” „Ez nem az, ez nem ez.” Mit jelent ez?

A véda tudást jelent. A Védák a tudás könyvei. A világ legősibb könyvei, de nagyon őszintén bevallják, hogy az Igazságot nem lehet leírni. Néti-néti – mondják. Sem ez, sem az. Ha tehát hiszel a Védák eme őszinte kijelentésében, akkor nem gondolod azt, hogy bármi is igaz, amit a Védákban leírtak. Ez megegyezik azzal, amit én mondok.

 

Úgy kell tekinteni egy tanító cselekedeteit, mint a követőihez való viszonyulást? Tanítások azok avagy sem? Azaz, ha egy Guru egy adott módon cselekszik a követője irányában, azt a követőnek úgy kell tekintenie, mint egy külön neki szóló tanítást?

 

Nem piac ez, ahol árusok és vásárlók vannak. Egy Gurunak nincsenek követői. Ő egyedül van. Ki más lenne őrajta kívül? Számára soha semmi sem létezett. Nem létezik tanítvány és tanító. Egyedül ez a bölcsesség, minden más prédikálás. A kérdésed a prédikátorokra és nem a tanítókra vonatkozik. Az igaz tanítónak nincs tanítása és viselkedési szabályzata. Ő mindent meghaladott.

 

Rendben. Most hadd kérdezzek valamit. Egy igaz követő számára mi a három legfontosabb követelmény? Mi bír jelentőséggel egy kereső számára, aki őszintén szabad akar lenni?

 

A kereső számára a legfontosabb, hogy kizárólag a szabadságot keresse. Egyedül a szabadságot…

 

 

Az interjút Rama Crowell készítette. Forrás: Ugorj az ismeretlenbe! Beszélgetések Papajival. Veszprémi Krisztina és Malik Tóth István fordítása.

 

István Malik Tóth
No Comments

Post a Comment