Top

Savasana champion

savasana-hand2-1024x682

Savasana champion

Kormos Lili – A jógaórák (egyik) legjobb része szerintem, már amikor rendesen megcsinálom. Mert, hogy pihenni is rendesen kell.
 
A gyakorlás utáni relaxáció varázslatos hatása előtt épp olyan döbbenten álltam, mint a tény előtt, hogy ki tudom kapcsolni az össze-vissza zsizsegő gondolataimat másfél órára. Az első jógaórám végén feküdtem a szőnyegen, csukott szemmel, betakarva, kifelé billenő végtagokkal, és úgy éreztem, mintha hajókötelekre szorított százéves csomókat engedtek volna ki a fejem tetején, a homlokomon, a vállamban, a csuklómban, és egyáltalán az egész testemben. Mintha egy gyűrött anyagból vasalgatták volna ki a jól rögzült redőket. Annyira belejöttem, hogy fel sem akartam kelni a végén, és hosszú időn keresztül, ezt a csöndes hanyatt fekvést élveztem a legjobban. Mikor tényleg csönd volt. Úgy igazán.
 
Aztán egyszer csak elfelejtettem, hogy kell kikapcsolni. Kötelességtudóan feküdtem egészen addig, ameddig rám nem szóltak, hogy forduljak az oldalamra, és szép lassan toljam föl magam, adjak időt a testemnek, hogy magamhoz térjen, aztán óvatosan fölállhatok. Jobb esetben így történt, rosszabb esetben azonnal felugrottam, hogy helósziasztok, köszi mindent, namaste, hazamentem. Aztán persze csodálkoztam, hogy úgy érzem magam, mint aki energiaitalt öntött a kávéjába. Kapkodtam, dekoncentrált lettem, nem bírtam nyugton ülni, mintha az idegrendszerem nem tudta volna abbahagyni a vakarózást. Nem gondoltam összefüggésre, elintéztem annyival, hogy rossz napom van, előfordul, hogy az ember még másfél óra jóga után is egy zsák bolha módjára viselkedik, és még éjfélkor is pattog a feszültségtől. Mondjuk a második ilyen alkalomnál már kezdtem furcsállni az egészet, hogy a gyakorlást követően máskor tükörsima idegrendszerem miért emlékeztet egy összegraffitizett betonfalra?! A hősöknek három próbát kell kiállni, úgy látszik nekem is, bár nem gondolnám, hogy hős lennék.
 
Szóval feküdtem ott gyakorlás után, pihenés helyett éberen, mint egy vadászkutya, és nem éreztem, még az előszelét sem annak, hogy közeledne az a jóleső tompulás, az kellemes, pihentető félálom. Megrövidítvén a kínlódásra szánt időt, magzatpózba fordultam, feltoltam magam, nézelődtem egy kicsit a sötétben, majd távoztam. Már a cipőmet húztam, és azon morfondíroztam, hogy körbeszaladom gyorsan úgy kétszer a háztömböt, mert ebből alvás két órán belül biztos nem lesz, mikor az oktató rám nézett, és mint egy mellesleg megjegyezte, hogy „te sem bírsz nyugton maradni…”. Gyorsan elemeztem a helyzetet, és arra jutottam, hogy igaza van, nem tudok nyugton lenni, vagyis régen tudtam, csak elfelejtettem.
 
Pedig muszáj lenne. Inkább erőltesd magadra a pihenést, de muszáj lenne elég időt pihenéssel töltened, már gyakorlás után. Olyan folyamatok indulnak el benned, amiket, ha nem vezetsz le, rossz irányt vesznek benned, és felborítanak mindent.
 
Ott helyben megvilágosodtam, és már nevén is tudtam nevezni a furcsa idegességemet. Hát persze. Hajlongtam itt másfél órán át erre-arra, nyújtottam a kezem lábam, figyeltem a levegővételeimet, próbáltam túllépni a határaimon, aztán csak felugrottam és szaladtam a dolgomra. Anélkül, hogy esélyt adtam volna az igénybe vett részeimnek, hogy sebességet és üzemmódot váltsanak, hogy nyugodtan átállhassanak jógatempóról, normál üzemmódra. Aztán csodálkoztam, hogy jobban fel vagyok spannolva, mint életemben korábban valaha.
 
Összegezve tehát, relaxálni muszáj. Akkor is, ha mások még levezetnek körülötted. Akkor is, ha úgy érzed, hogy a napod hangjai abban a minutumban visszamásznak a fejedbe, amint az utolsó, nem relaxációs tartás végére értél. Zárd ki őket, várjanak a sorukra! Ez a te időd. Ahogy gyakorlás előtt is elmondjuk, ez a másfél óra most erről szól. Az első perctől, az utolsóig. Senki nem szereti, ha félbeszakítják, a tested sem, az elméd sem. Szóval az én javaslatom az, hogy kezet – lábat kifelé fordíts, és PIHENJ! Inkább öt perccel több a matracon, mint plusz két óra ideges pörgés. Hidd el, tapasztalat ☺
 
 
Fotó: http://www.melhunt.com/practices-falling-asleep/

admin
No Comments

Post a Comment